
Groeiend SPAR maakt dagelijks gemak dichtbij waar!
In februari 2019 schreef ik onderstaande tekst op linked in, over de snelle opkomst van SPAR. Naar deze post werd opvallend veel gekeken.
“Ongemerkt transformeert zich Spar Nederland van supermarkt naar “grootste speler in gemakswinkels”. Formules als Spar City, Spar University, en 170 Spar Express worden in rap tempo opgebouwd. Knap! Want daarmee nutten zij hun hoge merkbekenheid en merkwaarde maximaal uit. Spar kiest vooral voor momenten als lunch en ontbijt (zie ook Spar lokaal) en specifieke doelgroepen en dat leverde halverwege 2018 nog 7,7% groei op. Alhoewel ze vanoudsher beter draaien in buurtfuncties, blijft het bij beperkte volumes/rotaties wel een uitdaging het optimale vers en to-go assortiment neer te zetten met zo weinig mogelijk derving. Ik hou ze in de gaten…”
Inmiddels is SPAR in het zelfde tempo doorgestoomd en begint de ingezette koers flink vruchten af te werpen. De internationale samenwerking met EG (Spar Express bij Esso en Total) is een gouden greep. Het merk had al veel kleine locaties, maar heeft nu een fijnmazig locatie-netwerk waardoor “SPAR altijd dichtbij is”. En dat is een sterkte in een tijd waarin Gemak de belangrijkste driver is.
Blijft overeind dat distributie en kleine aantallen voor veel locaties, in vers een topsport blijft. Datadriven en samenwerking met platforms, concurrenten (Subway) is dan een voorwaarde. Gelukkig begrijpen ze dat en ik verwacht dan ook veel van deze partij het komende jaar. Het FSIN interviewt de motor achter deze groei
https://fsin.nl/actueel/nieuws/579/spar-consument-heeft-echt-iets-bij-ons-te-zoeken