Image thumbnail

Blog

Duurzaamheid hoog in het vaandel

Verantwoordelijkheid nemen voor het behoud van onze wereld is helemaal in. Vanuit het besef dat we over een aantal jaren de wereldbevolking niet meer kunnen voeden, lijkt iedereen op zijn manier een steentje bij te dragen. Generatie Z eet vegetarisch of vegan en checkt de herkomst van alles wat zij in haar mond stopt. Plastic wordt vermeden en tweedehandskleding is hip.

Wij, als ouders van deze generatie, laten ons stiekem beïnvloeden en eten ook af en toe geen vlees. We plaatsen zonnepanelen, recyclen ons afval maar stappen tegelijkertijd wel in het vliegtuig naar Azië, dat de laatste tijd zo lekker goedkoop is. Want daarin zijn we dan ook een echte schizofrene momentconsument: We willen wel, maar het moet wel leuk blijven.

Gelukkig zijn er voorlopers die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Formules als Ikea heeft niet alleen “hout” in haar genen, maar heeft al heel lang duurzaamheid als formule uitgangspunt. Een logische keuze voor een keten die met een ijzersterk concept wonen goedkoper maakt.  Wat mij echter opvalt is hoe consequent Ikea het doortrekt in al haar uitingen, en kopers stimuleert die duurzame keuze op elk gebied te maken. Lees de website er maar eens op na.

Mooi is dat het doortrekken van duurzame keuzes ook in haar foodaanbod gebeurd. Wie denkt dat Ikea alleen maar Zweedse gehakballetjes serveert, heeft het mis. Ikea gebruikt haar restaurant niet meer als uitsluitend traffic generator. Er wordt door de restaurants inmiddels flink omzet gedraaid, getuige de genoemde omzetten in de FSIN-top 500.

Deze week liet IKEA in een artikel weten steeds meer plantaardige voeding te gaan stimuleren. Zo is er al een veggie dog en plantaardige soft ijsjes. De vraag of dit niet slechts een niche is, doet niet ter zake, vind ik. Het gaat om het signaal dat IKEA geeft als formule. “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst” zullen we maar denken!

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/futurefood/32885/voedsel-ikea