Image thumbnail

Blog

Vegetarisch (in)burgeren?

Dat fastfood en vegetarisch heel goed samengaan is eigenlijk vreemd. We willen met zijn allen minder vlees eten maar het liefst zo gezond mogelijk. Gen Z loopt hierin voorop en overtuigt onze generatie van de noodzaak.  Maar ondertussen is dit wel de groep die zorgt voor de groei bij de fastfoodketens. Hoe kan dit samengaan?

Volgens FSIN en Euromonitor cijfers groeien de fastfoodketens, en zeker de “burger” aanbieders de pan uit. Zou dit dan toch komen doordat koploper MC Donalds haar aanbod aanpast op de Vega-trend en kennelijk de smaak van de Veggi burger goed genoeg is voor de snelle hap? Ook het aanbod in vleesvervangers en hybride burgers groeit. Over smaak valt te twisten, maar dat hier een verbeterslag op het product plaatsvindt, valt niet te ontkennen.

Deze week las ik verschillende nieuwsberichten over dit onderwerp. Allereerst liet Burger King met de Vegetarische Slager weten dat ze samen een plantbased Rebel Whopper introduceren, die qua structuur en smaak zelfs echte meat-lovers overtuigt. Daarna zag ik een artikel vanuit de horecawereld waarin staat dat één op de tien verkochte burgers een vegetarische burger is. Dit was bij introductie, een jaar geleden zeker niet het geval, maar nu zet de trend versnelt door. Wel speelt hier de urbanisatiegraad een rol. De randstad loopt voorop, een verschil zoals retailers in hun omzet ook merken, in hun op data gebaseerde stad- versus platteland segmenten.

Kennelijk is de Gen Z generatie net zo’n “moment consument” als iedereen. Aan de ene kant heeft Gen Z hoge kwaliteitseisen en roept om authentiek, gezond voedsel met zo weinig mogelijk impact op het milieu. Aan de andere kant is zij “onderweg”, “into 24 hours snacken”, en lettend op de prijs. Het is maar net hoe je pet staat -)
Dat leert mij,  dat het feitelijk koopgedrag heel erg bepaald wordt door routinegedrag en emotie. Immers we willen best een steentje bijdragen aan het milieu en weten dat gezond eten belangrijk is. Maar als het puntje bij paaltje komt, willen we ook guilty pleasures niet kwijt. Met een compromis door plantbased te laten lijken op echt vlees,  hebben we “the best of both worlds”. Dan moet de smaak wel top zijn natuurlijk!

https://foodclicks.nl/nieuws/verkoopaandeel-veganburger-bij-smullers-op-10.html

https://www.unilever.com/news/news-and-features/Feature-article/2019/we-have-invented-the-perfect-burger-for-food-rebels.html