
Is gezond snacken te stimuleren?
Ben jij ook je snackgedrag van tussendoortjes aan het veranderen? Het besef dat we te veel suikers binnen krijgen als we toegeven aan de verleiding van candybars, koeken en zelfs de gezonde repen, dringt door. In een tijd waarin we van drie naar zeven eetmomenten per dag gaan, is het eigenlijk gewoon geworden dat we tussendoor snacken. We eten vaker buitenshuis, onderweg en nemen standaard iets mee naar school of naar het werk. En dat is zeker niet altijd fruit constateert het Voedingscentrum.
Maar weten dat gezond snacken beter is dan al die suikers, zet nog niet aan tot actie. Belangrijk is juist wat wij aangeboden krijgen onderweg, en hoe dit gepresenteerd wordt. We willen immers verleid worden. Waar de impulsmerken al jaren snappen dat emotie de belangrijkste drijfveer is van consumptie, moeten we dat voor gezonde producten nog leren. Op het juiste moment en plaats met emotie spelen kan ons als consument aanzetten tot gedrag. Verander het aanbod, maak het weer leuk om gezonde snacks te kopen.
Het goede nieuws is dat Albert Heijn -NS Retail dit snapt en in een pilotwinkel op station Utrecht Centraal wil leren hoe dit werkt. Vanuit duurzaamheid start hier een proeftuin waarin ze o.a. inspelen op de `minder plastic` emotie. Een mooie vers-presentatie, zonder verpakking met snackgroenten die je leuk zelf mag scheppen. Eigenlijk gaan we gewoon weer terug naar onze favoriete groenteboer … alleen komt deze nu naar je toe langs het spoor op weg naar huis. Een mooi initiatief. Ik ben benieuwd of we binnenkort op weg naar huis een abri met snoepgroenten tegen komen.
#vers #duurzaam #agf #snoepgroenten #gezond #albertheijn #NSretail #togo #antiplastic #impuls
https://www.agf.nl/article/9151631/groente-scheppen-in-plaats-van-snoep/