Image thumbnail

Blog

Innovatie in vers, kan dat?

AGF is een categorie waarin innovatie ver te zoeken is, wordt gesteld. Ik vraag mij dan meteen af of dit wel zo is. Uiteraard is dan de eerste vraag wat je precies onder innovatie verstaat? Een komkommer blijft een komkommer, ook al teel je er een mini-versie van. Maar het opent wel een ander gebruiksmoment! Kijk maar eens naar het snack-schap binnen de AGF-afdeling, die vol staat met bekers snoeptomaatjes, emmertjes snackkomkommers en -paprikaatjes. Dat stimuleert consumptie en brengt een segment in beweging. Dus is dit dan innovatie of niet?

Toch trekt nu een ontwikkeling mijn aandacht die zeker onder de noemer Innovatie valt. In Amerika ligt er inmiddels fruit in de winkel, voorzien van een natuurlijke coating die het fruit langer vers houdt. Retailer Kroger in de VS had de primeur met avocado’s die voorzien zijn van een “Apeel-laagje’ en wil zelfs de test uitbreiden naar asperges en limes.

Drijfveer achter deze ontwikkeling is het tegengaan van voedselverspilling door de versheid te verlengen en de kwaliteit minder afhankelijk maken van de koeling. Het fruit verliest door het natuurlijk laagje op de vrucht minder vocht  en geeft daardoor schimmel geen kans. We kennen allemaal de hoge derving die retailers op versproducten heeft en dus is dit zeker goed nieuws. Voor exotische vruchten kan het zelfs een bijdrage leveren aan duurzaamheid. Het transport wordt door een langere houdbaarheid van het vliegtuig naar een boot gewijzigd.

Het goede nieuws is dat de Europese Commissie nu toestemming geeft producten met Apeel-laagje in Europa te verkopen. Wel moet je een E-nummer (E471) vermelden op het fruit. Nature ’s Pride gaat daarom de avocado’s met Apeel stickeren, en naast het bestaande assortiment voeren. Zo heeft de consument een keuze. Belangrijk is dan weer om goed te presenteren en te communiceren. Het verhaal achter de innovatie is sterk genoeg en kan de weerstand voor e-nummers vergoelijken. Ik ben heel benieuwd hoe dit aangepakt gaat worden, vanuit de leverancier maar vooral ook door de retailers. Over innovatie gesproken…

https://www.goedemorgentomaat.nl/tomaten/nieuws/eetbare-schil-maakt-fruit-langer-houdbaar/

https://www.vmt.nl/duurzaamheid-mvo/artikel/2019/09/natuurlijke-coating-vermindert-voedselverspilling-10138013?utm_source=Vakmedianet&utm_medium=email&utm_campaign=20190919-vmt-std&tid=TIDP1253355XF20F019B6C874F47A9A39B9B6591CF40YI4

https://www.agf.nl/article/9145143/retailer-in-vs-biedt-als-eerste-avocado-s-asperges-en-limes-met-apeel-behandeling-aan/