Image thumbnail

Blog

Omnichannel locaties zoeken?

“Eten is belangrijker dan ooit en moet je overal kunnen kopen” wordt wel gesteld. Als consument eten we inmiddels 24 hours en op elke plaats die je maar kunt bedenken. “Any where, any time” zetten marketeers dan in hun strategie en zorgen ervoor dat hun merk overal zichtbaar en verkrijgbaar is. `Omnichannel denken` noemen we dat, alhoewel dit natuurlijk veel meer inhoudt dan dit.

Ook bij (Retail)Formules in Food is het kwartje gevallen. Niet voor niets koopt Jumbo La Place en gaat een samenwerking aan met Hema. De winkels van deze keten in gewilde steden zijn perfecte traffic locaties en ook het geliefde La Place is op meer dan 100 toplocaties door het land verspreid aanwezig. Op deze manier kun je als organisatie invulling geven aan een omni-channel strategie, door gewoon op tijd te schaken op het grote schaakbord dat “onderweg” heet.

Maar is nog een speler die dit snapt, en die komt uit het petrol kanaal. Al langere tijd volg ik de EG group met belangstelling. Niet alleen omdat zij samenwerkt met de Spar groep, die in noodtempo convenience stores op allerlei locaties uit de grond stampt. Zo opende Spar  alleen al 170 Spar expressen, vaak gevestigd bij tankstations van Total en Esso . Op dezelfde slimme manier werkt de EG group ook samen met food aanbieders als Burger King, Lavazzo, en Subway. Kennelijk ziet men veel toekomst in food en is bereid te investeren in locaties en samenwerking.

Vorige week las ik in een artikel dat de EG group zelfs locaties onderweg koopt zonder dat er benzine wordt verkocht. Kijk en dat bevestigt dan mijn vermoedens. De EG Group zet strategisch gezien beschikbaarheid boven haar Core Business. Locaties en “aanwezig zijn” is kennelijk belangrijker dan benzine!

Food is de toekomst. Alleen je moet dan wel overal aanwezig zijn. Dat vergt veel van je logistiek en in vers ook van je assortimentskeuze. En dan is samenwerking natuurlijk weer een voordeel. De cirkel is rond en ik besef weer waarom ik zo gek ben op dit vakgebied… het staat niet stil.

https://foodclicks.nl/nieuws/eg-group-start-met-formulelocaties-zonder-tankstation.html